In deze aflevering volgen we het transport van een vliegveldtankwagen. Het betreft de Iveco Magirus-Deutz FTW 6x4x2 met Kerosinetankoplegger.
De firma Van Grinsven BV is gespecialiseerd in dit soort transporten en heeft de opdracht gekregen om deze oude tankwagen van de luchtmachtbasis Volkel te vervoeren naar de Iveco-werkplaats in Veghel.
Omdat de tankwagen alleen bestemd is voor gebruik op de vliegbasis heeft hij geen vergunning om op de openbare weg te rijden. Daarom is het vervoer door middel van een dieplader noodzakelijk.
De Magirus-Deutz moet naar de werkplaats omdat hij niet meer aan de strenge eisen kan voldoen. De V10-motor van de trekker moet worden gereviseerd en er worden een aantal missende onderdelen weer opnieuw gemonteerd. De Kerosinetankoplegger moet opnieuw worden gekeurd.
Kortom, een mooie klus voor Van Grinsven BV en voor Iveco Schouten in Veghel.
De combinatie waar het om gaat.
De Scania R580 van Van Grinsven BV met een 5-assige Scheuerle (verlengde)dieplader moet de klus gaan klaren.
De Magirus-Deutz weegt samen met de tankoplegger ca. 19ton leeg, dus dat kunnen deze 8x4 trekker en dieplader makkelijk aan.
Aangekomen op de militaire basis is het even wachten tot de Magirus komt aanrijden. En daar is hij al...
Even in de juiste positie manoeuvreren zodat hij zelf op het lage gedeelte van de dieplader kan rijden. De zwanenhals van de dieplader wordt hiervoor afgekoppeld, zodat er ruimte is om er recht van voren op te rijden. Rechts staat hij al op de dieplader.
Het lage gedeelte van de dieplader is net te kort voor de gehele combinatie, daarom staat hij met de voorwielen net wat hoger achterop. Dit is geen probleem, want de tankwagen is extra laag gebouwd en zo blijft hij toch nog onder de maximaal toegestane hoogte. De lage bouw van de combinatie heeft wellicht te maken met het makkelijker kunnen aftanken van vliegtuigen.
Na alles gecheckt te hebben en de nodige papieren en ontheffingen in bezit te hebben is het span klaar om te vertrekken. We rijden het vliegbasisterrein af op weg naar de garage in Veghel...
Aangekomen bij de werkplaats wordt er meteen geïnventariseerd wat er moet gebeuren. Er worden daarna onderdelen besteld die momenteel voor zo'n oude Magirus redelijk moeilijk zijn aan te komen.
Als deze zijn binnengekomen worden ze even op volgorde gelegd voordat ze worden gemonteerd.
Dit zijn onderdelen voor de truck en de voorzijde van de tankoplegger. Rechts liggen de delen voor de achterzijde van de tankoplegger.
Na enige tijd in de werkplaats is het span weer klaar. Eerst even de werkzaamheden aan de trekker.
De V10 luchtgekoelde Deutz-dieselmotor is gereviseerd en loopt weer als een zonnetje.
De spiegels zijn weer geplaatst en de cabine is aan de achterzijde bovenaan voorzien van twee sterke werklampen. Ook zijn de bakken waar de accu's in staan opnieuw gemonteerd(links achter de cabine).
De cabine is aan de voorzijde voorzien van een gevarenaanduiding.
Dan de oplegger.
Deze is opnieuw gekeurd en aan de voor-en achterzijde voorzien van steunen met rode zwaailampen.
Aan de linkerzijde is net achter de grote kast een extra slangaansluitpunt gemaakt. Aan de achterzijde zijn twee werklampen, beugels, zwaailampen en een gevarenaanduiding toegevoegd.
Aan de rechterkant is aan de voorzijde van de kast een brandblusser opgehangen, daarboven is ook nog een apparaat aangebracht.
De tankoplegger is weer aan de trekker gekoppeld, dus de combinatie is weer ready to go!
Van Grinsven BV is weer opgetrommeld en staat inmiddels alweer te wachten. De combinatie kan de dieplader op...
Zo gezegd, zo gedaan. De chauffeur van Van Grinsven weet precies wat hij doet. Snel, zorgvuldig en bekwaam, vakmanschap dus...
Het geheel is weer klaar om te vertrekken, we rijden het terrein van garage Schouten in Veghel af...
...weer op weg naar de luchtmachtbasis in Volkel.
Op de vliegbasis aangekomen wordt de Magirus-Deutz weer van de dieplader gereden en kan hij voorlopig weer vol aan de bak!