Grimme SE260 2-rijige getrokken aardappelbunkerrooier(schaal 1:32, fabrikant Wiking). Een zeer mooi gedetailleerd model.
De vele details van dichterbij.
De rooiunits kunnen omhoog en omlaag en de kleppen aan de zijkanten kunnen open(niet dat er dan veel tevoorschijn komt).
De rooier in transportstand:
Hier hangt de Grimme achter een Fendt 724 Vario, een mooie combinatie die ik vaak langs zie komen, althans vergelijkbaar.
In een bocht zwenken de mooie, stoere wielen mee, erg mooi nagemaakt.
De rooier in werkstand:
In werkstand staat de rooier in verstek, dat betekent dat de twee rooiunits net langs het spoor van de trekker lopen. Hierbij rijdt de rooier schuin achter de trekker(denk aan de hondengang) en brengt deze zo geen schade aan de rijen aardappelen die nog moeten worden gerooid. Bij transport zwenkt de machine terug en volgt hij weer mooi recht achter de trekker.
Hier is de verstekstand goed te zien. De cilinder aan de dissel(rechts) zwenkt de rooier in transport-of werkstand.
De losband vanuit de bunker kan uitklappen en ook het uiteinde kan op -en neer bewegen. In deze stand kunnen de aardappelen worden gelost in een kipper.
De rooier in losstand:
Als de bunker vol is moet deze dus worden gelost in een kipper. Dit zal niet rijdend worden gedaan, want de rooier moet dan weer terug in de transportstand en dus uit de verstekstand. Dit omdat de trekker met kipper naast de trekker voor de rooier moet kunnen staan om de losband ver genoeg boven de kipper te kunnen plaatsen(en over de gehele lengte kan lossen). De bunker moet daarvoor een stuk omhoog en de losband moet naar buiten worden uitgeklapt.
Bij het model kan de bunker ook zover omhoog om boven de kipper te kunnen komen, al dacht ik eerst dat dat niet kon. Het model is dus echt zeer compleet uitgerust.
Tijd om te lossen. Een Fendt 828 Vario met een 2-assige La Campagne kipper komt aanrijden.
De volgende combinatie is een Fendt Favorit 824 met een 3-assige Joskin kipper.
Enkele afmetingen van het model. Deze is in schaal 1:32, dus 1cm van het model is 32cm in het echt.