Bouwjaar 2020
Vorige week(13-11-2020) ben ik gestart met de bouw van een Liebherr LTL1160 telescoopkraan in de kleuren van en met opschrift "Wasel"(schaal 1:87, bouwpakket, fabrikant Kibri).
Ik heb al eerder dit type kraan gebouwd, maar dan in het geel en zonder bedrijfsopschriften. Jammer bij die kraan vind ik het dat de gele kleur erg flets uitvalt(vooral van de cabine op de onderwagen) en je goed kunt zien dat het een model van kunststof is. Ik denk dat dat bij deze kraan van "Wasel" wel mee zal vallen.
Deze telescoopkraan is speciaal bestemd voor (onderhouds)werk in een dagbouwmijn(bruinkool). Dit omdat hij zeer robuust gebouwd is en hij met zijn grotere wielen op vele plaatsen kan komen. Met zijn extra hoge en brede maten mag deze kraan ook niet "gewoon" over de openbare weg.
In een dagbouwmijn staan onder andere grote schepradmachines te werken die grond afgraven om zo het bruinkool in de bodem te kunnen blootleggen en op te graven. Dit bruinkool gaat hierna via een ingewikkeld traject van machines en lopende banden naar de energiecentrales waar het nodig is voor de opwekking van elektriciteit. Op de voorkant van het doosje staat een foto van zo'n grote machine.
Ik heb deze schepradmachines in het echt zien werken in de dagbouwmijn van Hambach in Duitsland. Het is echt indrukwekkend om te zien hoe het allemaal in zijn werk gaat.
Omdat bijna alles aan zo'n schepradmachine groot en zwaar is, is het logisch dat de kraan voor onderhoudswerk ook het nodige aan kan. Daarom is denk ik dit type kraan als de LTL1160(160 ton hefcapaciteit) ontwikkeld door Liebherr.
Ik vind het een hele mooie stoere kraan.
De bouwdoos van Kibri.
De echte kraan als voorbeeld. Op de achtergrond staat ook een schepradmachine.
Ik vind het leuk om het hele bouwproces van het model van het begin tot eind te laten zien. Helaas zijn de dagen nu kort en omdat ik het liefst met daglicht bouw moet ik het vooral van de weekenden hebben(als dat al lukt). Voordeel is wel dat alle onderdeeltjes al bij elkaar in een doos zitten en je ze dus alleen per tekening bij elkaar moet zoeken. Je hoeft dus niet zoals bij een verbouwproject te zoeken naar de best passende en mogelijke onderdelen en bruikbare materialen. Ook is schilderen niet nodig, wat ook vaak veel tijd kost.
Nu dus met de bouwtekening aan de slag. Hierbij werk ik gewoon de afbeeldingen op rij af, dat is ook het meest logisch. Alleen de kleinste details laat ik liggen voor later, anders is de kans groot dat die weer afbreken tijdens het bouwen. Per afbeelding zoek je de onderdelen bij elkaar, haalt ze uit het raam en verwijdert de eventuele braampjes. Daarna pas ik ze op de plek waar ze moeten komen en lijm of klik ze daar vast.
Ook de onderdelen van afbeelding 2 liggen klaar en kunnen samengevoegd worden met die van de eerste afbeelding. Van afb.2 heb ik maar weinig gelijmd(bv de wielen, velgen en assen), omdat de onderdelen zo al goed strak in elkaar zitten en dus niet zomaar uiteen vallen. Ik probeer altijd zo min mogelijk te lijmen, zodat je achteraf altijd nog iets makkelijk los kunt halen als dat nodig is. Je ziet dat ik ook al een paar etiketjes met opschrift "Wasel" heb aangebracht. Dit doe ik nu al, omdat ik er nu nog goed bij kan en ik het onderdeel nog plat op tafel kan leggen. Zo kun je het mooi recht aanbrengen.
Bij dit bouwpakket kun je bij sommige onderdelen kiezen uit verschillende kleuren. Zo kun je bijvoorbeeld bij de "kont" en de contragewichten blauw of wit kiezen en de stempelpoten zelfs blauw, zwart of wit. Het is wel een beetje lastig dat je moet kiezen, omdat je nog niet weet hoe de kleuren uiteindelijk als geheel bij elkaar zullen passen. Daarom heb ik gewoon gekozen voor de kleuren van de voorbeeldfoto en het voorbeeldmodel. Daarvan weet je in ieder geval dat het mooi is.
De onderdelen van afbeelding 3 liggen klaar, dit betreft de bouw van de (telescoop)giek. Het opschrift "Wasel" zit er al op.
Zoals je ziet heb ik ook nog wat etiketten aangebracht, zoals de breedtemarkeringen op de onderwagen en de opschriften "Wasel" op de beide kraancabines. De opbouw van de giek en de kraancabines gebeurt in afbeelding 4.
De verschillende onderdelen liggen klaar om in elkaar te worden gelijmd. Dat zijn de beide cabines, beide hijsblokken en de kop van de giek in transportstand.
Op de laatste bladzijde van de bouwhandleiding zie je een afbeelding van de kraan waarop staat aangegeven waar alle etiketjes(ofwel "decals") moeten worden aangebracht. Deze decals zijn van het type "wet slide image". Dat wil zeggen dat je deze op maat uit moet snijden/knippen en dan in het water moet leggen. Na ongeveer een minuut laat het ondervel los van het decal en kun je het gaan aanbrengen. Je pakt het etiket(nu nog met ondervel) aan een los hoekje vast en brengt het aan op de plaats waar het moet komen, vervolgens druk je op dat hoekje en trek je het ondervel er voorzichtig onderuit. Daarna nog even goed recht zetten en vervolgens aandrukken en droogdeppen met een doek. Ik vind deze methode niet zo fijn dan gewone plaketiketjes die Kibri voorheen altijd in een bouwpakket had zitten. Nu gaat het nog weleens mis met het aanbrengen. Ik heb bijvoorbeeld regelmatig gehad(en nog) dat het decal niet meer blijft zitten en er meteen afkomt. In dat geval heb ik maar gewoon lijm gebruikt en het alsnog aangebracht. Dit gaat ook goed, echter is het wel erg opletten dat het etiket niet beschadigd, want het is flinterdun. Ook moet je heel snel zijn met het recht aanbrengen, want de lijm droogt snel.
Wellicht heb ik het decal te lang in het water laten liggen en is de lijm te veel opgelost in het water(tenminste dat denk ik). Ik heb ook nog te weinig ervaring met dit soort etiketjes.
Decals aangebracht op de giek, de hijsblokken en de kop van de giek. Ook de stempels(in transportstand) hebben een etiket(rechts).
Voordat ik dat bij deze stempels ging doen heb ik ze eerst gepast op de kraan. Twee van de vier wilden namelijk bijna niet in de kraan schuiven en heb ik flink smaller moeten vijlen. Dit is niet erg, want je ziet er toch niks meer van, omdat dit de transportstempels zijn. Uiteindelijk gingen ze er dan toch goed in en kon ik de decals gaan aanbrengen. Zou je dit van tevoren al hebben gedaan, dan is de kans groot dat het decal tijdens het vijlen niet blijft zitten. Ook de (uitgeschoven)stempels van de werkstand ga ik straks op dezelfde manier bewerken.
Volgende week ga ik de details aanbrengen zoals de spiegels, zwaailampen enz. Dat doe ik pas op het laatste moment wanneer ik zeker weet dat het model bijna af is. De kans dat dan de kleine onderdeeltjes afbreken is dan uiteraard het kleinst...
De stempels voor de transportstand en de werkstand zijn nu allen voorzien van de nodige etiketten(rood-witte markeringen). Het aanbrengen daarvan is niet helemaal vlekkeloos gegaan, omdat ik nog steeds te maken heb met onvoldoende plakkende decals. Ik zal toch wel wat fout doen, want eigenlijk moeten ze gewoon blijven zitten. De decals heb ik dus vaak met lijm vastgezet en dat is ook niet zo heel erg makkelijk, omdat ze zo dun zijn. Hier en daar kan er daarom een kleine beschadiging op zitten, maar heel erg vind ik dat niet. De (uitgeschoven)stempels van de werkstand heb ik ook zo bewerkt dat ze goed in-en uit de kraan schuiven. Omdat ik steeds een stempel per plaats heb pasgemaakt heb ik ze daarna even met een stift gemerkt(bijv. LV=linksvoor), zodat ik weet dat die stempel op die plek hoort. De kans is namelijk groot dat die op een andere plek niet past. Dit heb ik gedaan aan de onderkant van de schijven die onderaan de stempels zitten, daar zie je dus niks meer van. Ook de stempels van de transportstand zijn nu op die manier gemerkt.
Die schijven bevinden zich dus aan de uiteinden en onderaan aan de stempels, hier rust straks(en in het echt) in werkstand dus de hele kraan op. Ook hier kon ik kiezen uit wit, blauw of zwart. Ik heb voor de transportstand gekozen voor blauw en voor de werkstand voor wit. Hoewel ze wel los op de stempels geklikt worden en je ze dus steeds zou kunnen wisselen heb ik ervoor gekozen om ze te laten zitten. Namelijk als je ze teveel wisselt is de kans groot dat het staafje waar je ze op klikt op een gegeven moment afbreekt en dat wil je niet. Maar je hebt toch schijven over dus daarom heb ik gekozen voor twee verschillende kleuren.
Ik denk dat het volgens Kibri de bedoeling is om bij het eindresultaat te kiezen voor de transportstand of voor de werkstand. Dat zie je dus onder andere aan de decals die je erbij krijgt. Als je beide standen wil bouwen kom je etiketten tekort. Aangezien ik beide standen wil kunnen laten zien, heb ik dus meerdere(aanvullende) decals moeten gebruiken. Bij mij is dat geen probleem, want ik heb er van oude bouwdozen nog genoeg over.
Ik heb nog wat aanvullende etiketjes gebruikt, want dat vind ik wel realistisch kijken. Hier zie je bijvoorbeeld de gevarenstickers die je altijd op een machine tegenkomt. Hier zie je ook goed hoe klein de schaal(1:87) is waar je op werkt(wijsvingertop). De teksten zijn vaak zo klein dat je het met het blote oog niet kunt lezen. Vaak maak ik dan een foto en kijk ik later ingezoomd terug op de camera wat er op staat. Deze stickertjes zaten overigens niet in dit bouwpakket.
De kraan is nu zo goed als af op wat kleine dingetjes na. Morgen zal dat wel lukken, maar dan de foto's nog. Die maak ik eigenlijk meestal buiten met daglicht en een natuurlijke achtergrond, want dat geeft toch het mooiste effect. Maar aangezien er erg slecht weer voorspeld wordt vrees ik dat dat niet gaat lukken. Maar je weet nooit, ik doe mijn best...
27-12-2020: vandaag heb ik de Liebherr LTL1160 van Wasel afgerond. Hieronder volgen wat foto’s van het eindresultaat.
Eerst de situatie in transportstand.
Dan de kraan in werkstand met de uitgeschoven stempels en een opgetopte giek.
Dan de kraan met (deels) uitgeschoven giek. Hierbij heb ik het zwaardere, bredere hijsblok gebruikt. Er zijn dan meer wikkelingen om de kop van de giek en het hijsblok mogelijk, waardoor de hefcapaciteit toeneemt.
De echte kraan versus het schaalmodel.
Ik zal nog even de wijzigingen aangeven die ik heb gedaan in tegenstelling tot het bouwplan:
Aan de voorzijde van de kraan heb ik koplampen en knipperlichten aangebracht, die werden door het breedtemarkeringsetiket helemaal bedekt en dat vind ik dus niet realistisch. Ook heb ik achterlichten aangebracht, hier hetzelfde geval. De achterlichten zijn gewoon stickertjes die ik nog had liggen. De haspel aan de linker zijkant van de giek heb ik zwart geschilderd en er ook een kabel aan gemaakt die je in het echt ook ziet lopen langs de giek. Deze kabel dient er in het echt denk ik voor om te meten hoever de giek is uitgeschoven. Hij loopt namelijk helemaal tot de laatste sectie(niet bij mijn model) en kan uiteraard afrollen van de haspel. Het kan ook zijn dat dit de stroomkabel is van bijvoorbeeld een camera aan de kop van de giek. Als je het weet, laat het me gerust weten.
De drijfstang van de grote optopcilinder onder de giek heb ik zilvergrijs geschilderd, die was namelijk wit net als de cilinder zelf. Dit heb ik nog nooit gezien en is ook niet logisch. Een drijfstang is hier nooit geschilderd, omdat die in-en uit moet schuiven. Het oppervlak moet dus spiegelglad zijn om soepel te kunnen werken(wordt ook door olie gesmeerd), vandaar is dat altijd een grijze (ijzer)kleur. Ook de uitlaat achterop de kraan heb ik zilvergrijs geschilderd, want dat vind ik mooier.
Verder heb ik nog wat extra stickertjes met "Liebherr" erop en gevarenstickers aangebracht. De decals op de stempels heb ik ook wat anders aangebracht dan op de tekening stond, maar dat had ook te maken met de problemen die ik had met het aanbrengen ervan. Bovendien mag je uiteraard altijd afwijken van de tekening, als de wijziging dan maar realistisch blijft vind ik.
Al met al ben ik toch wel tevreden over het eindresultaat, ik heb er dus weer een mooi zelfgebouwd exemplaar bij in de vitrine.