Liebherr LTM1300-6.2 in de kleuren van en met opschrift "HKV Schmitz+Partner"(schaal 1:87, fabrikant Herpa).
Zoals je ziet ontbreekt de giek hier bij de kraan. Deze heb ik eraf gehaald, omdat HKV dit namelijk ook doet als de kraan over de openbare weg moet. Aangezien de kraan totaal inclusief de giek 72 ton weegt, is het gunstig om de giek van 24 ton te demonteren. Het gewicht van de kraan blijft dan met 48 ton net onder het maximaal toegelaten gewicht(ca.55 ton) en is er wellicht geen ontheffing nodig.
De giek wordt apart vervoerd door een trekker met een uitschuifbare oplegger, ook die blijft dan mooi onder het maximum gewicht.
HKV beschikt over verschillende zware trekkers en opleggers die daarvoor goed geschikt zijn. De Mercedes-Benz Arocs 8x4 met 4-assige Nooteboom trailer is daar een goed voorbeeld van. Deze combinatie wordt naast de Liebherr ook door Herpa aangeboden en is recent op deze website al geintroduceerd. Een mooie reden om die te gaan gebruiken als masttransporter.
De MB Arocs met de Nooteboom trailer, inclusief de giek.
In het echt ligt de giek een stukje boven de laadvloer van de trailer op steunen. Deze heb ik zelf gemaakt van o.a. een stukje PVC-buis.
Hier is de giek bevestigd aan de kraan.
Daar wordt de kraan toch wel veel mooier van...
Ook gaat er naar een hijsklus uiteraard altijd een zware combinatie mee (of meer dan één) voor het vervoer van onder andere de contragewichten, stempelplaten en het hijsblok. Hier is ook weer de MB Arocs te zien met een 6-assige Nooteboom ballasttrailer.
Voor nu is de kraan nog niet in (opgetopte)werkstand te zien. Maar dit gaat zeker nog wel een keer gebeuren!