Liebherr LTM1400/1 in de kleuren van en met opschriften "Fricke Schmidbauer"(schaal 1:87, fabrikant Siku, compleet verbouwd).
Dit model stond al enige tijd op mijn verbouwlijstje, omdat het de enige 7-assige telescoopkraan is die als schaalmodel gemaakt wordt(voor zover ik weet) en toch wel de looks heeft van de echte LTM1400/1. Maar Siku maakt modellen die voornamelijk als speelgoed bedoeld zijn en dan zitten er altijd dingen op die er voor de verzamelaar niet op hadden moeten zitten. Zo zitten de contragewichten aan de achterzijde vast aan de kraan en kunnen dus niet worden gedemonteerd. Ook zit er aan de rechterkant een draaiknop om de haak omhoog en omlaag te kunnen bewegen. Dat soort dingen zijn voor een verzamelaar niet echt gewenst. Dus verbouwen is dan een optie, maar dat is bij deze kraan toch wel veel werk. Dat vele werk heeft mij steeds weerhouden om de kraan ook echt te kopen.
Tot ik onlangs op Marktplaats de kraan tegen kwam, en wel in verbouwde staat. Wat je dus eigenlijk nooit tegenkomt werd nu gewoon op Marktplaats te koop aangeboden. Het vele verbouwwerk wat ik van plan was te gaan doen was al gedaan, mooier kon het niet. Ook de vraagprijs viel mij reuze mee, dus de deal was snel gesloten.
Aan de hand van foto's hieronder wordt wel duidelijk wat er aan dit model zoal is gewijzigd.
Eerst de kraan van Siku in de originele staat, dus bedoeld voor kinderen om mee te spelen.
En dit is de compleet verbouwde versie... Het model heeft een hele nieuwe kleur geel gekregen, het geel van Fricke-Schmidbauer.
De gewichten met plateau eronder aan de achterzijde zijn eraf gehaald en nieuwe koppelstukken geplaatst, een flinke klus... Overigens zat dat plateau met gewichten er niet bij, jammer dus. Wellicht is dit bij het verwijderen te erg beschadigd geraakt.
Ook de 14 wielen zijn allemaal vervangen en de velgen zijn mooi zilvergrijs geverfd. De kraan is in het echt aangedreven op de assen 1, 3, 5 en 6 en ook daar heeft de verbouwer rekening mee gehouden. De verschillen in wielen zijn dus ook zichtbaar bij het model.
Het originele hijsblok van Siku zat er niet bij. Dat vond ik niet erg, want dat hijsblok vind ik niet erg realistisch. Ook de kabel waar het hijsblok aan hangt was vervangen door een veel dunner touw, dat kijkt ook wel veel echter dan het dikke touw van Siku. Het hijsblok dat er nu aan hangt(van Kibri) had ik nog liggen en past er mooi bij. Het is alleen wel jammer dat het blok te weinig gewicht heeft om de kabel mooi strak te trekken. Het is dan ook lastig om het hijsblok mooi te bevestigen.
Ik heb er ook nog een lichte (zelf gemaakte)haak aan gehangen. Die is veel eenvoudiger aan te brengen, omdat deze niet meerdere wikkelingen om de kop hoeft te hebben zoals het grote hijsblok hierboven. Deze haak is voor het "lichtere" hijswerk.
Hier staat de MAN van Schmidbauer KG met de contragewichten en stempelplaten langs de kraan. Deze heb ik er maar langs gezet, omdat zo'n combinatie zo vaak op pad zal gaan. Deze gewichten zijn van een oudere LTM1400 en passen niet op deze kraan.
De Liebherr in opgetopte stand met lichte haak, toch wel erg mooi.
Ik heb de giek niet uitgeschoven, omdat ik bang ben dat ik iets kapot zal trekken. Er is namelijk geen beweging in te krijgen...
Ik vind dat de verbouwer van deze kraan erg goed zijn best heeft gedaan. Er waren wel wat dingetjes die ik even weer vast moest zetten of aan moest vullen. Maar dat is niets vergeleken bij het werk wat deze persoon ermee gehad heeft. Dit moet een zeer ervaren modelbouwer zijn geweest, een professional. Ik ben in ieder geval dik tevreden over het resultaat en ben blij dat ik dit unieke model heb kunnen bemachtigen en in mijn vitrine kan zetten! Zie voor meer foto's van de kraan in de reportage in de rubriek At Work...