Verbouw: maart/april 2021

 

Afgelopen week(begin maart 2021) heb ik via Marktplaats een Lemken Gigant 1000 getrokken cultivator van Siku gekocht. Mijn gedachte was om deze grote cultivator(werkbreedte 10 meter) achter een grote kniktractor te hangen en wel achter de Versatile 550. Deze combinatie is erg mooi moet ik zeggen. De Versatile vind ik sowieso prachtig, maar ook de Lemken vind ik wel wat hebben. Echter heb ik wel het plan om de cultivator ietsje aan te gaan passen. Aangezien hij van fabrikant Siku is zijn veel details die hij heeft vrij robuust gemaakt, maar dat is meestal bij deze fabrikant.

Wat ik ga doen is wat dingen toevoegen die het model dus mist zoals twee cilinders die de beide helften naar buiten laten klappen. Daar horen uiteraard hydrauliekslangen bij, die ik overigens ook ga aanbrengen op de grote cilinder in het midden. Deze cilinder is best oké, alleen is hij wat smal uitgevoerd, gezien de foto's van de echte Gigant. Deze ga ik dus wat dikker maken en blauw schilderen.

Verder komt er op de dissel nog een stang bij en ga ik het trekoog en de steunpoot wijzigen. Aan de tanden, schijven en verkruimelrollen doe ik niets, want die vind ik op zich al wel goed en zijn toch wat lastig aan te passen.

Voor de verbouwing heb ik op Internet een mooi voorbeeld gevonden. De cultivator staat te koop bij Beverdam Machinery in Vriezenveen en daar staan veel mooie en duidelijke foto's op. Ik laat afwisselend foto's van het echte 1/1-model zien en van het 1/32-model, dan wordt het wel duidelijk waarom ik sommige details heb gemaakt en aangebracht. Bij deze wil ik Dhr. Beverdam nogmaals  bedanken voor het mogen plaatsen van zijn foto's.

Ik denk dat het model van deze verbouwing wel mooier en echter wordt, althans dat is wel de bedoeling.

Gisteren ben ik begonnen met het zoeken van onderdelen en het maken van de cilinders, vandaag een begin gemaakt met de bevestiging daarvan.

Maar eerst wat foto's van de echte machine, daarna die van het (originele) model.                    

De steunpoot vind ik geen gezicht en behoort aan de andere kant te zitten. Het trekoog loopt hier naar beneden, maar dat heeft de echte machine niet. Dit zijn dus al twee dingen die ik ga wijzigen.

De nieuwe cilinders moeten op de plaats komen langs de grote steun in het midden. Vanuit daar trekken ze de helften naar binnen toe, nadat de grote cilinder ze overeind heeft gezet.

Het grote voorbeeld.

Om er goed bij te kunnen heb ik wat dingen gedemonteerd en het onderstel van de cultivator losgekoppeld. Dit was vrij eenvoudig te doen door een klein schroefje los te draaien.

De zelfgemaakte cilinders liggen zo ongeveer op de goede plek en de gaatjes ervoor heb ik al geboord. Rechtsvoor op de grond ligt het steuntje wat losgeschroefd moest worden.

Het originele lager gelegen trekoog heb ik eraf gezaagd. Omdat ik het trekoog toch te groot vond ga ik een andere gebruiken, afkomstig van een oude mestverspreider van Britains. Op de rechter foto is dit oog al tegen de dissel gelijmd. Om de verbinding wat te verstevigen heb ik er een klein kunststof plaatje tegenaan gelijmd. Je moet hierbij wel opletten dat het oog voldoende ruimte houdt in de trekhaak en dus om de trekhaak heen kan blijven draaien.

Zo hoort het trekoog dus te zijn.

Ook de steunpoot ziet er toch echt anders uit.

De nieuwe steunpoot ga ik maken van deze schroef. Ik lijm de twee moertjes tegen de dissel aan en het blauwe plaatje dient weer ter versteviging. De poot kan ik dus vervolgens omhoog draaien als de machine achter de trekker hangt. Op de rechter foto is het nieuwe trekoog geschilderd en staat de steunpoot al ongeveer op de plek waar hij straks moet komen.

De nieuwe kunststof cilinders had ik nog liggen die blijkbaar over waren van een Kibri-bouwpakket. Waarschijnlijk zijn ze oorspronkelijk bedoeld voor een grote kraan in schaal 1:87, maar heb ik ze niet nodig gehad. Nu in schaal 1:32 hebben ze mooi ongeveer de maat die ze moeten hebben. Wel heb ik het ronde buisje aan het uiteinde erop moeten lijmen, want dat zat er dus niet op. Dit buisje is nodig om de cilinder straks scharnierend om een stangetje te maken. Zo'n (gebogen) stangetje zie je hieronder en wordt straks deels in een gaatje op de machine gelijmd. Het kunststof plaatje dient dan daarna ervoor om de cilinder "op te sluiten". Op de rechter foto zijn deze onderdelen al geschilderd. De twee gaatjes in het blokje op de cilinders(rechtse foto) heb ik erin gemaakt om daar straks hydrauliekslangen in te lijmen.

De grote cilinder wil ik dikker maken en dat doe ik met wat folderpapier. Dit papier is wat steviger en kun je mooi buigen. Ik heb twee lagen om de cilinder heen gelijmd, zo krijgt hij een mooie maat en lijkt hij toch weer wat echter vind ik. Uiteraard krijg je hierdoor wel een naad op de cilinder. Maar als je het papier mooi aan laat sluiten en je ervoor zorgt dat de (zo vlak mogelijke) naad aan de onderzijde komt, zie je er straks weinig meer van. Zeker als je dan over de naad nog een reepje krantenpapier lijmt en het geheel daarna mooi verft is het bijna niet meer te zien.

Bovenop olieleidingen aangebracht(kunststof staafjes) en het geheel mooi blauw geschilderd. Aan deze olieleidingen worden straks de hydrauliekslangen verbonden.

Weer terug naar de kleine (nieuwe)cilinders: de gebogen staafjes heb ik hier aangebracht(gelijmd) in het gaatje op de grote steun wat ik daarvoor geboord heb. Hierop schuif ik de cilinders en sluit ze op door middel van een plat staafje(rechter foto). Ik had daarvoor eerder al twee plaatjes gemaakt, maar op deze manier is het veel handiger en zeker zo stevig en effectief. De cilinders blijven zo mooi op hun plek.

Vooraan op de dissel zit bij de echte machine een steun voor de geleiding en ondersteuning van de hydrauliekslangen en vind ik dus ook een belangrijke toevoeging. Deze heb ik een gemaakt van binddraad en bevestigd door middel van een gaatje aan de onderkant van de dissel waarin het vastgelijmd is. Op de rechterfoto is de nieuwe stang te zien die van de grote cilinder naar voren moet lopen.

 

Op deze manier dus...

Vastgelijmd en blauw geschilderd.

Voor de nieuwe steunpoot gebruik ik een stukje antenne met daarop een kunststof afdekkapje. Dit lijm ik bovenop de twee moertjes. De bout kan nu in-en uitdraaien in het stukje antenne.

 

 

Aan elkaar gelijmd en de naad afgewerkt met krantenpapier.

Vooraan op de dissel komt een kleine ketel met een pompje, gemaakt van kunststof stukjes. Ik denk dat dit bedoeld is voor de verdeling van de hydrauliek, maar zeker weten doe ik dat niet.

De drijfstangen van de nieuwe cilinders heb ik gemaakt van dik ijzerdraad. Ik heb ze zo gebogen dat ze door het geboorde gat in het frame heen gestoken kunnen worden, je krijgt zo een mooie stevige verbinding. Bij de echte machine zitten de drijfstangen bevestigd aan een steun bovenop het frame. Maar als ik dat namaak ontstaat er weer een zwakke (gelijmde) verbinding en breekt het dus snel af. De drijfstang moest ik aan het uiteinde iets ombuigen, zodat deze recht over het scharnierpunt heen kan lopen. Als ik dat niet doe kan de drijfstang niet recht uit de cilinder bewegen en loopt dan met een bocht, dat ziet er uiteraard niet realistisch uit. Dat was erg veel werk met veel tegenvallers...

De cilinders met drijfstangen heb ik hier aangebracht. Op de rechterfoto is te zien dat de drijfstang door het frame is gestoken. Aan het uiteinde maak ik hier nog een ronde afdichting, zodat hij ook niet weer terug kan schieten.

Nog even een bovenaanzicht hoe ik het heb gemaakt. Op de rechterfoto heb ik de cultivator opgeklapt en alleen de linkse helft naar binnen geklapt. Zo is goed te zien dat het nogal precies komt hoe lang de cilinders en drijfstangen moeten zijn en waar je ze moet plaatsen, zodat het geheel ook echt kan functioneren. Dus nog best veel denkwerk en improvisatie.

De hydrauliekslangen maak ik van elektriciteitsdraad voor een modelspoorbaan. Dit is mooi van dikte en makkelijk in de juiste vorm te buigen. De eerste slangetjes zijn bedoeld voor de nieuwe cilinders aan de zijkant(foto rechts).

Allevier aangebracht...

...en naar één centraal punt geleid.

Op dat punt worden de slangen gewijzigd in hydrauliekleidingen. Deze heb ik gemaakt van binddraad dat ongeveer dezelfde dikte heeft als de slangetjes. Vanaf hier lopen de leidingen helemaal naar voren toe.

Ook de grote cilinder in het midden is voorzien van hydrauliek. De koppelingetjes zijn gemaakt van zilvergrijs geschilderd krantenpapier.

Aan de uiteinden bevindt zich een steun. In die steun hoort ook een cilinder te zitten, maar die ontbreekt hier. Deze cilinder kan de machine ook van positie veranderen(achter-en voorover).

Hier heb ik een cilindertje in de steun geplaatst. Het is gemaakt van een kunststof staafje.

Hier de steun met cilinder aan de linkerkant. Ik heb hier ook twee hydrauliekslangen naartoe gelegd.

De loop van beide blauw gemaakte slangen is goed te zien, zij lopen ook weer naar het centrale punt aan de binnenkant.

Helaas heb ik de loop van de slangen moeten onderbreken. Ik kwam er bij het inklappen achter dat beide slangen daardoor los werden getrokken. Dat komt omdat deze slangen twee richtingen op worden getrokken en dus bij nader inzien te kort waren. Ik had de slangen wel kunnen vervangen door langere, maar dan zou het gedeelte rondom de (zwarte)cilinders wel erg vol komen met slangen en dat lijkt me niet mooi. Dus ik heb me dat werk bespaard en de slangen gewoon doorgeknipt op de plaats waar die lengte nodig was. Nu lopen de slangen zogenaamd maar door het frame verder...

De hydrauliekleidingen lopen nu nog tot het vierkante blokje waar de oorspronkelijke steunpoot (nu nog ter ondersteuning) in zit. Ik vind het wel mooi om dat te laten zitten en dan als een soort verdeelblok voor de hydrauliek te laten zijn. Vanaf hier komen straks vanuit het blok enkele slangen die vervolgens met de trekker worden verbonden. Rechts is de oude steunpoot er definitief uit en heb ik een plaatje met twee gaatjes geplaatst. In die gaatjes komen straks twee leidingen vanaf het keteltje op de dissel.

Aan de zijkant van het blokje heb ik drie ondiepe gaatjes geboord, hier komen de drie slangen in die straks verbonden zullen worden met de trekker. Door de ondiepe gaatjes hebben de slangen straks een goed houvast en blijven ze dus beter op zijn plek zitten.          Links is het keteltje met pompje geplaatst op de dissel, rechts zijn de drie slangen vastgelijmd en door de steun geleid.

Ook de twee slangen vanaf het pompje zijn nu verbonden met het verdeelblok.

Het aanbrengen van de steunpoot op de plek waar die behoort te zitten, linksvoor aan de zijkant van de dissel dus.

De cilinder bovenop is geplaatst...

...en ook weer voorzien van hydrauliek vanuit het verdeelblok.

Bovenop het frame en verbonden met de tanden bevindt zich een grote veer. Deze zal bedoeld zijn om de tand te beschermen tegen breuk als deze een obstakel(bv een steen) tegenkomt. Ik vond het wel mooi om ook deze veren na te maken en te plaatsen.

De veren heb ik gemaakt van kleine parkertjes. Door het schroefdraad lijkt het goed op een veer die om een stang is gewikkeld. De kop heb ik eraf gezaagd en de spitse punt eraf geslepen.

Om de 22 veren te kunnen schilderen heb ik dubbelzijdige tape aangebracht op een plank. Hierop vervolgens de veren geplakt en daarna geschilderd. Je kunt eventueel de onderkant van de veren bijwerken als ze op de machine zijn geplaatst.

Om de veren nog wat stevigheid te geven heb ik bovenop nog een stangetje op gelijmd, gemaakt van binddraad. Dit stangetje is dan verder naar beneden vastgelijmd aan de tand. Door dat stangetje ziet het overigens nog wat realistischer uit vind ik.

Het voorbeeldmodel heeft twee achterlichten en het Lemken-logo daar tussenin, dus dat mocht bij mijn model niet ontbreken. De achterlichten heb ik gemaakt van een stukje kunststof met daarop een rood en oranje stickertje. Het logo heb ik opgezocht op Internet en op de juiste grootte uitgeprint. Bij de echte machine is het gedeelte tussen de achterlichten een dichte balk, maar zoals je ziet is dat bij het model open. Eerst wilde ik dit dichtmaken met een plaatje of karton en dan daarop het logo plaatsen. Dat kan wel, maar dan moet dat plaatje precies binnenin de opening vallen, anders komt de machine in werkstand niet meer mooi vlak te staan.

Ik heb alleen het Lemken-logo in de opening geplaatst en dat vind ik goed genoeg.

Om de hydrauliekslangen van de cultivator aan de Versatile te kunnen koppelen heb ik een apart plaatje gemaakt. Bijna nooit is er op een model een voorziening gemaakt om de hydrauliekslangen in aan te brengen, je steekt ze dus maar gewoon ergens tussen en dat zie je ook bijna niet. Maar bij de Versatile is dit erg goed zichtbaar, dus vond ik het wel nuttig om daar iets voor je maken. Het plaatje met daarin 3 gaatjes zet je met de haak bovenop de originele hydrauliekinrichting, de slangen steek je vervolgens in de gaatjes. Zo blijft de originele inrichting onbeschadigd en ziet het er toch wel echt uit. Wellicht hadden er meer dan 3 slangen naar de trekker moeten lopen, maar ik vond het zo wel genoeg.

De verbouwing van deze Lemken Gigant 1000 is nu klaar. Aanvankelijk wilde ik maar enkele dingen wijzigen en/of toevoegen, maar dat werden er gaandeweg het project steeds meer. Ook heb ik best veel tegenvallers gehad door dingen die niet lukten of steeds weer afbraken. Vooral het tweeledig inklappen(omhoog en naar voren) van de machine bracht problemen.

Maar de aanhouder wint en het is uiteindelijk toch gelukt.

 

Hieronder volgen de foto's van het verbouwde model.

Ook vind je de Lemken Gigant 1000 samen met de Versatile 550 in de rubriek "At Work".

 

Voor meer foto's van de Fendt 828 Vario kijk hier.